9 Kasım 2009 Pazartesi

BERLINER MAUER

Geçen gün evde gazete okuyordum kahvaltıdan sonra..Hani olur ya klasik kahvaltı sonrası keyifler..Ben çok seviyorum o keyfi,özellikle Pazar günleri çok daha eğlenceli ve huzurlu bi kahvaltı oluyo benim için..Hem tüm aile fertleriyle aynı masada toplanıp uzun uzadıya sohbet etme fırsatı buluyo insan hem de keyif çayımla beraber, sınırsız bi zamanda gazete okumak,zorunluluktan çok, bi anda güzel ve tüm hafta beklenen tarifsiz bi keyfe dönüşüo benim için..Yine öyle bi keyif esnasında gazetelerden biri benim uzunca bi zamandır merak ettiğim hatta konuyla ilgili filmini bile izlediğim ama ne hikmetse işin aslını öğrenmeye fırsat bulamadığım bi konuya değinmişti..Berlin Duvarı..

Açıkçası siyasi konular bana belli bi aşamadan sonra çok soğuk geliyo.Herkesin belli başlı şeyleri bilmesi gerektiğine inanıyorum,orası ayrı tabii..Ama ne biliym böyle ıncığını cıncığını bilen siyasetçi edasıyla da sana bi şeyleri savunmaya çalışan insanlardan da hiç bi zaman hoşlanmadım..Belki de içimde onlar gibi olma isteği olup da o kadar derin bilgiler barındırmayışım mı buna sebep diycem ama o kadar çok özensem ya da merak etsem heralde bi şekilde kendimi siyasi konuları araştırmaya adardım diye düşünüyorum.Ne dersiniz?:)

Neyse efendim konumuza geri döncek olursam o gün okuduğum gazete yazısı bende önceden beri merak uyandıran Berlin duvarı hakkında bilgi sahibi olmamı sağladı.Bu bilgilerin ışığında sizinle de paylaşmak istedim öğrendiklerimi..

Öncelikle bu yazıyı bugün yayımlamamdaki asıl sebep bugün Berlin Duvarı’nın nam-ı diğer Utanç Duvarı nın yıkılmasının yıl dönümü.Tarihler 9 Kasım 1989 u gösterdiğinde Doğu Almanya hükümetinin almış olduğu bir kararla bu duvar yıkılır ve ardından bugün bile devam eden çeşitli spekülasyonları da beraberinde getirir..
Öncelikle 46 km uzunluğundaki bu duvar Doğu Almanya ile Batı Almanya’yı birbirinden ayırmak için yapılmıştır.Amaç Doğu Almanya’da yaşayan vatandaşların Batı Almanya’ya gitmesini önlemektir.Bu duvar 1961 de örülmeden önce 1950 li yıllarda duvar yerine tel örgüler bulunmaktaydı.Ancak bu tel örgülerden atlayıp da karşı tarafa geçen insan sayısı gün geçtikçe arttığından olcak 1961 yılında tel örgüleri kaldırıp duvar yapmayı uygun gördüler .Üstüne tel örgü çekmeyi de ihmal etmediler tabi..Yani..

Hatta olayı o kadar önemsediler ki,duvarın Doğu Almanya tarafına bakan yüzü beyaz renge boyanarak kaçan insanları kolay tesbit etme yoluna bile gittiler bu insanlar.Batı Almanya’ya bakan kısmı ise daha çok duvar resimleri ya da graffitilerle süslüydü..Onlar için sorun yoktu çünkü..Güç onlardaydı ne de olsa..Güç de para demekti..Hala daha öyle ya neyse..
Çok ilkel bi düşünce gibi duruo di mi “duvar".Adına aynı zamanda “utanç duvarı” denmesinin sebebi de bu ilkelliğinden gelio zaten efendim.Düşünsenize Türkiye nin doğusuyla batısını ayıran bi duvar örüldüğünü..İnsanların doğuda yaşıyan sevdiklerini görememesi,konuşamaması..vs.Korkunç gerçekten..Bir zaman sonra batılı insanların doğulu insanları küçük görüp aşağılaması,doğuluların bu durumdan aldıkları ağır darbeler,batılıların doğu kısmı geliştirmek için aniden ekstra vergi ödemek zorunda bırakılmaları falan da filan..Tıpkı iki farklı ülke iki farklı dünya gibi kısacası..İnsan kendi insanından nefret eder düşman eder kendine bi zaman sonra..Zaten bu durum Almanya’da soğuk savaşın yaşanmasına da sebep olmuştur vakti zamanında.

Biraz da bu kısımların yönetim şekilleri ve düşünce tarzlarından bahsetmek gerekirse,Doğu Almanya daha çok sosyalist bi düşünceyle yönetiliodu.Hastane,eğitim,sosyal kuruluşlar ücretsizdi.İnsanlar dar gelirliydi,bölge pek ekonomik bakımdan gelişememişti ama mutlulardı..En azından bi çok insan aynı maddi statüdeydi..Batı Almanya’ya bakıcak olursak da Doğu Almanya’ya göre tam tersi bi durum vardı.Bugün dünyanın bi çok ülkesinde görülen kapitalist bi düşünce hakimdi orda.Herşey paralı,bi çok şey Doğu Almanyalılara göre çok lükstü.Kalkınma vardı,teknoloji vardı,iş imkanı daha fazlaydı,çünkü para vardı.Çünkü GÜÇ vardı..

Sonra duvar 9 Kasım 1989 da aniden çıkan bi kararla bi gün içinde yıkılıverdi.Bu durumdan çıkar sağlamak isteyen kapitalist düşünce zihniyeti duvardan arta kalan küçük taş parçalarını hediyelik eşya dükkanlarında satmaya başladılar.Günümüzde bile bu duvardan kalan kalıntılar 5 euroyla 50 euro arasında Almanya’da satılmaktadır..
Şüphesiz ki bu durumun insanlara getirdiği artıları olduğu gibi eksileri de vardı.

Senelerdir sosyalist bi düşünceyle yönetilen Doğu Almanyalılar aradan kalkan duvarla beraber kapitalizmin acı gerçeğiyle karşılaşmak zorunda kaldılar ve bu bakımdan çok büyük zorluklar çektiler.Bu duvar Almanlar arasında düşmanlığa ve ayrımcılığa yol açtı.Doğu Almanyalılar Batılılar tarafından dışlandılar,küçük görüldüler,aşağılandılar..Günümüzde bile Almanya’nın doğusundaki işsizlik oranı batısına göre daha fazladır.Bunun sebebi Berlin Duvarı nın yaratmış olduğu ayrımcı zihniyettir.Bu duvarın yıkılması bi yandan Doğululara özgürlüğün ve umudun da kapısını aralamış oldu.Zaten duvarın yıkılcağı gün Doğu Almanyalılar davullarla zurnalarla yıkım ekibine eşlik etmişlerdir.Bugün de Almanya’da 9 Kasım törenlerle kutlanır.
Batı Almanyasına bakcak olursak,onlar da ülkenin doğu kısmının daha ferah ve daha gelişmiş düzeye getirilebilmesi için daha fazla vergi ödemeye zorlandılar.Doğulularla bir arada yaşamayı gururlarına yediremediler.Bi böbürlenme bi kendini beğenmişlik durumu söz konusuydu onlarda..

Bak sen bi duvarın ettiğine görüo musun ya..Ülke insanlarını birbirine düşürüp birbirleriyle yabancılaşmasını sağladı duvar...Beraberinde iç çatışmayı,soğuk savaşı da getirdi aynı zamanda..

Geçen sene bu konuyla ilgili bi film izlemiştim.”Good-Bye Lenin” di filmin adı.Doğu Almanya’da yaşayan bi aileyi anlatan bi filmdi.
Filmin konusundan bahsetmek gerekirse,son derece ülkesini seven ve yaşananlara duyarlı bi kadın tek başına bi şekilde çocuklarını büyütürken birden kanser hastalığına yakalanır.Son derece sosyalist olan bu kadın yatağa düştüğünde bu duvar yıkılır ve kapitalizm dört bi yanı kaplamaya başlar.Coca Colalar,Sony ler...Kadın sırf üzülmesin die çocukları dümenden TV haberleri hazırlarlar annesi bu durumu öğrenmesin diye..Dışarı çıkıp bu ilanları görmesin diye kapıyı kilitlerler hatta.10 sene önceki TV haberlerini günün haberi gibi annelerine izletirler çocuklar.Komik ve eğlenceli bi film olmakla beraber güzel bi şekilde konuya değiniodu bence.Benim gibi “Yann Tiersen”hayranıysanız zaten filmin müzikleri bile size filmi izlemek için güzel bi sebeptir diye düşünüyorum ben..Şu anda bi defa daha izlemem gerektiğinin farkına vardım..En kısa zamanda yeniden diyorum?

Velhasıl kelam olayın özü budur sayın blog ve bloggerlar.Daha detaylı bilgi isterseniz internetten sayısız kaynak bulabilirsiniz konuya dair..Ben şimdi izninizle şu çılgın ve bitmek bilmeyen derslerime dönmek istiyorum..:)
İlug@...:)

2 yorum:

  1. Almanya 1. dünya savaşını kaybetti, 2. dünya savaşını kaybetti, insan haklarına aykırı her boku yaptı, faşizmin kralını yaptı, 1989 a kadar bir bütün bile değildi, ama şimdi bakıyorsun herkese kafa atacak güçte, bizde götümüze bakıp gülelim, götte göt yani

    YanıtlaSil
  2. çok doğru söylüosun ama yapcak bi şey yok...

    YanıtlaSil